به گزارش راهبرد معاصر سورن پلاس هشتمین فیس لیفت سمند است که زودی راهی جادهها خواهد شد این فیس لیفت نیز تفاوت ظاهری چندانی با فیس لیفتهای قبلی نداشته و در حقیقت، ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغهای جلو و عقب، سپر جلو و عقب، رینگهای آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است. رینگهای آلومینیومی این فیس لیفت جدید جذابتر شده، طراحی کلی چراغهای عقب و جلو تغییر چندانی نکرده و مهندسان طراح به تغییر گرافیک داخلی چراغها اکتفا کرده اند.
سورن پلاس مجهز به موتور EF۷ با حجم ۱.۷ لیتر و حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر بوده و میتواند استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. نکته حائز اهمیت در خصوص سورن پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو ۵ است که البته با عرضه بنزین معمولی یورو ۲ در پمپ بنزینهای کشور در تضاد است.
یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی تولید موتور این خودرو را به چرخهای جلو آن منتقل میکند. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران خودرو نیز مشاهده میشود و همین موضوع میتواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مشکلی در خصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.
از جمله امکانات سورن پلاس میتوان به ترمزهای ABS+EBA، رینگهای دو رنگ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین کنار راننده، سه عدد سنسور دنده عقب و رمان هیدرولیک، آینههای جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغهای LED جلو، چراغ روز (Day Light)، مه شکنهای جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی ۳ نقطهای سرنشینان عقب، شیشه دودی، شیشه دربهای عقب و شیشه عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو همچنین ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره کرد.
ایران خودرو از تاریخ ۵ مهرماه، دعوتنامه سری اول رانا پلاس را با موعد مهر صادر کرده است؛ قیمت ایران خودرو برای این محصول جدید معادل ۱۴۴ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان اعلام شده. این خودرو در فاز نخست تولید، قرار نیست با گیربکس ۶ دنده جدید ایران خودرو عرضه شود و فعلا با همان گیربکس ۵ دنده دستی سابق رانا، بدست مشتریانش میرسد و در آیندهای نزدیک، موتور EC ۵ را هم روی رانا پلاس نصب میشود، اما فعلا خبری از این تغییرات نیست و باید تنها به تغیرات ظاهری بسنده کنید.
گفته میشود که سورن پلاس ابتدا در نسخه بنزینی تنفس طبیعی و بنزینی توربو به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن با آماده شدن نمونه نهایی توربو CNG، این خودرو از شهریور ۹۹ توسط سازمان فروش ایران خودرو به فروش خواهد رسید.
البته رانا پلاس را باید نسخه ارتقایافته رانا بدانیم که هم یورو5 شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. بهعنوان مثال گرافیک چراغهای جلو و عقب تغییر کرده و به دیلایت نئونی مجهز شدهاند. همچنین قاب آینهها تغییر کرده و حالا راهنمای LED دارد. همرنگشدن دستگیرهها و زهجانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاقها از دیگر ویژگیهای ظاهری رانای جدید خواهند بود.
درون کابین رانای جدید نیز مهمترین موضوع، استفاده از همان فرمانی است که قبلاً در 207 جدید استفاده شده بود. این فرمان جدید، که دکمههای کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقرهای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود.
اگر همه تغییرات کوچک و بزرگی که برای رانا پلاس رخ داده است شامل تغییراتی در مجموعه داشبورد، کنسول میانی بین دو صندلی، مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی، طرح جدید پنل داشبورد، رودری های جدید، چراغ های جلو و عقب، دسته دنده جدید، صفحه کیلومتر جدید (مشابه 206 اتومات)، رادیو پخش با بلوتوث و البته بدون سی دی پلیر، سیستم صوتی با توئیتر، قالپاق جدید، جلوپنجره جدید، صندلی های جدید (مشابه 207) با ایزوفیکس، دستگیره و زه جانبی همرنگ بدنه، غربیلک فرمان با آرم کرومی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، بهبود ایربگ های جلو، عایق کاپوت، موکت جدید صندوق، آینه های جانبی راهنمادار، آنتن اکتیو، دسته راهنما و برف پاک کن جدید، چراغ مه شکن جدید، دسته سیم و مقاومت فن رادیاتور میشود.
کروز کنترل، فرمان برقی، چراغ دی لایت،گیربکس AMT یا نیمه اتومات و گیربکس 6 دنده جدید هم جزو اقلامی هستند که در آینده به این خودرو افزوده خواهد شد.
باشگاه خبرنگاران